Fast näääe.

0kommentarer

Jag har nu under ett par veckor dock mer de senaste dagarna, mått sjukt märkligt. Mått illa, haft yrsel, hjärtklappning och känt mig allmänt märklig, svårt att somna fast jag är hur trött som helst.
 Blir sjukt lätt åksjuk om jag inte kör själv, något jag aldrig blivit förut.
Nej, men eftersom vi har vårat älskade World Wide Web så måste man ju ibalnd gå in där på google och spana lite. Man kan säga vara sin egna doktor.
Jag älskar btw människor som är just sina egna läkare, veterinärer, hovslagare etc.
Gotta love them.

Nej men vad hittar fröken Wallin då må ni tro...

Jo följande:
Vanliga symtom vid ångest:

Välavgränsade episoder av stark oro eller fruktan som ej beror på någon somatisk sjukdom och ej på drogmissbruk. Fråga aktivt om amfetamin, bensodiazepinabstinens, cannabis, alkohol.
Minst fyra av nedanstående symtom skall ingå, därav ett som tillhör de fyra första. Symtomerna skall ha kommit plötsligt, snabbt nå sitt maximum och hålla på minst några minuter.

1. Palpationer, bultande hjärta eller ökad hjärtfrekvens
2. Svettning
3. Darrning eller skakning
4. Muntorrhet
5. Svårighet att andas
6. Kvävningskänsla
7. Obehag eller smärta i bröstet
8. Illamående eller magbesvär
9. Känslor av yrsel, ostadighet, virrighet, svimfärdighet
10. Derealisation eller depersonalisation
11. Rädsla att förlora kontrollen eller sitt förstånd
12. Dödsångest
13. Frossbrytningar eller blodsvallningar
14. Parestesier (domningar eller klåda)

Den sjukliga, irrationella ångesten skiljer sig egentligen inte så mycket från den vanliga, rationella (verkliga). Man upplever samma känslor av spänning, oro, eller panik som om verklig fara hotade. Skillnaden är att man inte förstår varför alarmsystemet är igång. Därför är den irrationella ångesten mycket svårare att uthärda och det blir dessutom svårare att bearbeta problemen. Då skapas en ond cirkel. Man känner sig hjälplös och uppgiven och det kan i sin tur leda till ännu svårare ångest.

Symtomen vid ångest innehåller ett brett spektrum av känslor, alltifrån ängslan och oro till fruktan och panik. Ofta tillkommer kroppsliga symtom som andnöd, hjärtklappning, svettning, yrsel, illamående och muskelspänning. I förlängningen leder det till koncentrationssvårigheter, lättväckt ilska och sömnproblem.

Känns det bra att jag har sju av de fjorton symtomen man ska ha...
HEJA HEJA!
Men vafan, nu tror ju inte jag på sådant utan att man samtalat med en läkare men iaf, jag hade ju tänkt gå till en läkare för att kolla upp detta, varför jag har varit så trött på senaste tiden.
Jag trodde mer på att jag kanske led av järnbrist...

Kommentera

Publiceras ej