Snorpans 1.20 debut!

1kommentarer

Hallihallå go vänner!

Ja, ni fattar att det är Täby-Roffe som skriver va? Tänkte att jag skulle rapportera lite om dagens eskapader. För det vill ni väl höra om? Eller? Jo, det är klart ni vill!

Idag skulle alltså Snorpan ut på stora äventyr. Det var dags för 2 debuter - debut i 1.20 och debut på gräsbana. Spänningen var enorm... Platsen för dagens event var Årsta-Runsten, Runstenshoppet heter tävlingen. Man är ju i gott sällskap där i alla fall eftersom det är ett 4-dagars meeting med både regionala och nationella klasser från 1.10 till 1.50.

Dagens crew bestod av: Scilla (dööh), Täby-Roffe (dööh), Gabban (dööh) och Isa. Eftersom jag tydligen måste tjata lite om vädret i alla mina inlägg så kommer det här; BRA VÄDER även denna dag. Yeay!

I min klass var det så många starter (typ 120 st) så de delade upp den i 2 klasser (enl TR). Jag var i andra klassen, nr 94 (som sen blev 39 i den klassen). Vi kollade banan och underlaget, det såg bra ut. Fast och fint och inte halkigt. Banan var inte helt lätt, men ganska kul. Eftersom jag hade så sent startnummer hann vi se ganska många starter och det var INTE många felfria. Hinder nr 2 var det hinder som ställde till mest med problem, ett räcke som vart och varannat ekipage rev. Filmen (som för övrigt är filmad med min super-blä-värdelösa mobil) kommer att läggas upp i ett senare inlägg eftersom Gabs måste lägga ut den på Youtube först och sånt kan ju inte jag (....). Men jag tänkte att jag kunde förklara händelseförloppet på banan i detta inlägg så kan ni kolla filmen sen. En del behöver faktiskt förklaras eftersom man inte riktigt ser mig och Scilla på bortre lånsidan, man kan ju givetvis inte zooma med piss-mobilen...

Först framhoppningen: KALAS! Fina luftiga språng över alla hinder.

Sen då banan: Jag hade en superplan, den var perfekt. (Eller...?) Från 1an till 2an var det liiite långt för de flesta på 6 språng, jag visste ju dock att det inte skulle vara långt för mig. Snarare tvärtom. Men jag ville ändå inte gå på 5 språng för att inte riskera att hon skulle bli flack och sen riva räcket (2an). Så planen var; landa efter 1an, ta en ORDENTLIG förhållning så jag kan mjukna och rida framåt de sista 2 sprången. Det sket sig... Scilla, AKA "Tjack-Snorpan" som för dagen tyckte att detta var det roligaste hon gjort, tog bettet och drog. Jag försökte dra tillbaka i tyglarna med resultatet att vi kom på 5,5 språng och rev. Suck... JAAAAaaa, jag skulle ha ridit på 5 språng...
Sen gick jag innanför ett hinder mot 3an, det hoppade hon perfekt.
Runt till 4an, kom liksom inte riktigt fram till hindret så det blev liiite nära och en rivning till. En lätt rivning bara. Sen var det båge till 5an, kom nog liiiiite nära det också, rev det med. Men vaffaaaaa... tänkte jag. Snorpan hade nu HELT tagit övertaget, som en liten iller låg hon på. Gullan. Jag försökte bromsa, men icke! Vi hade korsgalopp så jag försökte byta men ICKE! Det tog typ 20 meter innan jag lyckades.
Sen fick jag tillbaka henne lite och hoppade 6an helt ok.
Svag båge till 7an som hon hoppade jättebra.
Vidare runt till 8an - kombinationen - som gick kalas. Kom lite stort in på a-hindret, men där var Scilla snabb med att dra upp benen på b-hindret.
Sen runt till 9an som hon hoppade fint!
Lite båge till 10an som hon hoppade perfekt.

Bedömningen var alltså en A/0 om ni inte förstod det. ;)

Summan av dagen är: FAN VAD KUL DET VAR! Snorpan har aldrig kännts så  här taggad och hon hoppade verkligen jättefint! De rivningar vi fick berodde bara på att jag inte fick igenom mina förhållningar så vi inte kom helt optimalt på de hindren. Annars var hon super! Hon tyckte verkligen att det var roligt, det här med stor gräsbana är viss hennes grej. Måste hitta fler tävlingar på gräs, he he.

Hon kändes heller inte speciellt trött efteråt, och det är ju stor skillnad på hur det var för ett par månader sen.

Nu har vi bara en tävling kvar innan sommarvila, det blir Vallentuna den 30/6-1/7. Då ska vi hoppa 1.15 på lördagen och 1.20 på söndagen. Tyvärr dock inte på gräs.... :)

Som sagt kommer filmen senare, då kommer även bilder som Isa tagit under dagen. De är jättefina!

Ha det fint nu små trollungar!

Puss och kram!

1 kommentarer

Isa

15 Jun 2012 00:04

dom finns på gabbans mail nu tror jag!!!

Kommentera

Publiceras ej