Tävling i Hamre

0kommentarer

Hello people!
Täby-Roffe här, är nu tillbaka på banan efter helgens osköna schema. För att förklara lite varför jag var så trött i helgen (för de som undrar) så såg mitt schema ut såhär:
Fredag: Gick upp vid typ 11. Fixa lite grejer under dan, åka till stallet och rida och sen jobba till kl 04. Var hemma typ 04.15 då jag hängde i soffan i typ 20  min för att sen byta om, äta frukost och packa grejerna inför tävlingen. Klev utanför dörren vid 05.20. Åkte och hämtade Gabz för vidare färd mot stallet/Söderby. Knoppa och fixa Snorp, packa ihop grejerna, lasta och sen avfärd mot Hamre. Tävling hela dagen i regn, åkte hem (körde alltså hela vägen från Hamre, Västerås) vid ca 16.20. Hemma runt 18, lasta ur häst och prylar. Vidare färd mot Skesta där släpet bor. Koppla av det, sen vidare hem till Gabban för dusch och ombyte till jobbkläder. Åka till jobbet. Igen. Har nu inte sovit på 34 timmar. Jobba till 04. Nu varit i vaken i 41 timmar. Hem och sova typ 2,5 timmar innan uppstigning och avfärd mot Djurs för tävling i Haningebygden, Div 3 finalen. Väl framme där så tog jag dock en nap på 1,5 timmar i lastbilen eftersom jag inte red förklassen. Nice. Sen hoppa lagklassen, Travis bäst som vanligt, laget kom 3a! KUL! Hem till Djurs, lasta ur och fixa med allt. Rida Lorden eftersom Rebecca är nere i Rom och myser. Klar i stallet vid ca 20.00, hem och hetsäta lite nachos för att sen soooooovaaa!!!! Så nu vet ni. På 3 dygn sov jag sammanlagt ca 4 timmar. Inte helt ok.
 
Här kommer i alla fall rapporten från tävlingen i Hamre!
 
Jag skulle hoppa 1.10 och 1.20, första inomhustävlingen för säsongen då Snorp har varit lite låtsassjuk och vi inte har tävlat sen den 1 september. Framridning ute i lervällingen, framhoppning i litet ridhus men det gick bra. Scilla kändes väldigt avspänd och positiv. Väl inne på banan så blev det lite mesigt på 1an, kom lite nära men Scilla fixade det ändå. Dock fick jag inte till galoppen efteråt så 2an, som stod rätt nära efter svängen, rev vi. Blä. Sen gick resten av banan bara fint. 
 
Lastade in hästen och serverade henne lunch, sen gick vi och kollade på Carro och Lea som skulle rida samma klasser som jag. Det såg jättebra ut tills hon kom till sista linjen i omhoppningen, där de gick omkull på sista hindret. Det blev nåt missförstånd mellan dom, så Lea hoppade liksom rakt igenom sista hindret för att sen gå omkull och landa ovanpå Carro och hennes ben. Så jag och Gabz delade upp oss och hon (och Ylva) tog hand om Lea och jag tog hand om Carro. Det hela gick trots allt bra, Carro fick en oskön lårkaka men inget brutet. Lea klarade sig också bra. Tur i oturen.
 
Sedan var det till slut dags för nästa klass, 1.20. Banan var lite knixig på så sätt att på vissa ställen var det lååånga anridningar och på vissa ställen stod hindren väldigt tight efter hörnen/svängarna. Ut med Snorpan i det aldrig sinande regnet. Hon hoppade sjukt fint på framhoppningen nu. Luftigt, lugnt och högt över! In på banan och när jag fick startsignal fick jag även bensinstopp. Det var som om luften gick ur henne liksom. Rev 1an, rev 2an. Fint på 3an, rev 4an, klarade 5an bra. Rev BÅDE 6a och &b. Här kollade jag lite upp mot Gabban på läktaren med blicken "wtf???". Hoppade 7an och 8an kalas. Jahapp! Plockepinn med hinder 2.0. Ny sport. 
Snorpan var dock nöjd med sin insats, som hon alltid är. Hon var glad och allmänt positiv. Lastade in och åkte hem, dyngsur efter allt jävla regn. Hur mycket kan det regna i ett och samma land under 6 månader egentligen? 
 
Summan av kardemumman är i alla fall att vi skulle nog bara ha ridit en klass. Hon har ju inte varit igång så länge och vi har inte hoppat så mycket. Men, men... Hon var ju i alla fall glad och nöjd. Hon vill ju alltid hoppa, man behöver aldrig övertala henne, hon bjuder alltid på hinder. Och bortsett från resultatet så har hon verkligen blivit bättre på allt annat. De andra gångerna vi har tävlat inomhus har hon varit spänd och tittat på allt annat. Inte kunnat hålla galoppen och varit orytmisk. Men inte nu lägre. Totalt avslappnad, galoppen är inget problem på det planet längre och hon är mycket mer reglerbar.
 
Nästa tävling blir den 11 november hemma på Djurs, vi ska då bara rida 1.10. Sen får vi se om det blir några fler i år, vi ska i alla fall träna, träna, träna. 
 
Har inga filmer att lägga upp nu, dom har Gabban. Hon får lägga upp dom när hon hinner. 
 
Världens längsta inlägg blev det visst, ha ha! Ha det fint nu gullungar!
 
Piss och kräm!
 
/T-R

Kommentera

Publiceras ej