Upp som en sol, ner som en pannkaka....

1kommentarer

Jaha gott folk, då tänkte jag rapportera lite om helgens tävlingar på Årsta Runsten då...
 
Jag skulle ju rida en 1,20 på lilla gräsbanan på fredagen (kval till Mustang Cup) och en 1,20 på stora gräsbanan på lördagen (poänghoppning) Eftersom torsdagen bestod av regn, regn och mer regn så fick dom flytta in fredagens 1,20 i ridhuset då gräsbanan blivit en leråker. Vi vet ju alla vad vi tycker om inomhustävlingar. Blä. Klart att det är bra att dom flyttade in tävlingarna, gräsbanan var ju farlig att rida på , men man blir ju besviken över själva grejen. Hade ju sett fram emot att rida på gräs liksom. 
 
Hur som så kändes Snorp inte helt taggad till hundra. Hon var ok på framridningen och framhoppningen men ändå lite... loj... Det hjälpte ju inte heller att de som skulle rida på stora gräsbanan och alltså hade sin framhoppning på gräs beslutade sig för att också använda "vår" framhoppning som var en 20x60 sand/grus-bana. Tror jag räknade till 22 ekipage där som mest. Lite kaos minst sagt. 
 
Inne i ridhuset kände jag hur Scilla spände till och inte gick fram. Det var en kul bana ändå, bra banbyggare. Men jag hade liksom inget att rida på, hittade INGA framåtlägen. Hamnade typ i botten på flera hinder. Det hände inget vad jag än gjorde. Så vi hade ett ner i fas 1och 3 ner i fas 2 (det var bedömning A:0/A:0 med totalfel, man får alltså rida fas 2 även om man har fel i fas 1) Summa 16 fel! Eh???
 
Aja, det är bara att ladda om till lördagen som skulle gå på stora gräsbanan, det var bara lilla gräsbanans klasser som flyttades in. Stora banan var fortfarande ok. Med med som hjälp denna dag hade jag Tobbe men extremt erfarna hästskötare. Och ingen annan. Gabz var på bröllop och alla andra jag frågat kunde inte av olika anledningar. Men bästa pojkvännen ställde upp!
 
Jag har aldrig ridit poänghoppning förut (på riktigt alltså) så jag tyckte att det skulle bli sjukt kul. För er som inte vet så går poänghoppning till så att man gör sin egen bana, hindren har olika poäng och man ska samla ihop så mkt poäng som möjligt på en viss tid. Räcken får hoppas åt båda håll. Man får bara hoppa varje hinder 2 ggr och river man ett hinder så byggs det inte upp så man kan inte hoppa det igen. Man får inga fel, vid vägran går tiden och vid rivning så får man inga poäng för det hindret. Sen finns det ett Joker-hinder med också som ger 200 poäng men om man river det så dras 200 poäng av från ens ihopsamlade poäng. De andra hindren ger mellan 50-100 poäng.
 
Jag hade typ startnr 8 så jag tittade på några innan mig. Och en del skrapade fan ihop bra med poäng! Här fick man alltså gå ut hårt om man skulle ha nån chans. Så jag började på det näst svåraste hindret som gav 100 poäng. Det hann nog inte Snorp riktigt ställa in sig på så det rev hon. Fortsatte mot nästa 100-poängshinder som hon klippte galant. Tog sen ett 80-poängshinder som hon hoppade fint och sen ett 70-poängshinder som hon också klarade bra. Sen skulle jag bara ta ett 60-eller 70 poängshinder på vägen mot Jokern men där blev det inte riktigt som jag hade tänkt mig. Tänkte hoppa lite stort, det kändes liksom rätt, med Scilla blev osäker i sista sekunden och stannade. In i hindret. Så jag åkte av... Jahapp...
 
Scilla stannar ju liksom aldrig så det kan man ju fundera lite på. Hindet var inte ens svårt. Sen att jag åkte av var ju också intressant. Jag var liksom redan på väg över hindret när hon stannade och gled in i det så jag bara fortsatte framåt. Landade med smalbenen på bommarna och de små lådorna som var under så mina smalben är allt annat än vackra nu. Ont som satan gör dom också.
 
Så summan av kardemumman är "Upp som en sol, ner som en pannakaka" för den här helgen. Det gick ju bra förra veckan liksom...
 
På plussidan dock är att Snorp har varit mycket mer lättlastad! Har tagit som mest typ 8-10 min. När vi skulle hem idag (och då var det bara jag och Tobbe) så gick hon rätt in första gången. Duktig hest.
 
Vi får ta och kolla att ponnyn inte är sjuk eller att det är nåt annat fel. Hon kändes ju som sagt inte helt hundra.
 
Känns allt som det ska nästa vecka och sådär så siktar vi in oss på den sista tävlingen för terminen på Vallentuna den 29 & 30 juni. Rider 1,15 på lördagen och 1,20 på söndagen om allt är 100.
 
Film från fredagen kommer i dagarna, film från idag finns tyvärr inte. Istället bjuder jag på två bilder av mitt ena ben. Bulan är alltså inte mitt knä, utan en bula. Skönt...
 
 
 
Ta hand om er gullungar!
 
/ T-R

1 kommentarer

Tanya

15 Jun 2013 20:18

Nu såhär på kvällskvisten ser hon hyfsat pigg ut. Hälsar när man går förbi och är allmänt nyfiken.
Låter som en riktigt tråkig helg men ni vet ju vad ni kan. Tuta och kör.
:D

Kommentera

Publiceras ej