KM i hoppning på DRK

0kommentarer

Go´ kväll!
 
Här kommer årets sista tävlingsrapport från Täby-Roffe.
 
Idag skulle vi alltså rida KM i hoppning på Djurs, jag skulle först rida Mattes Älsking - Travis och sen Tjack-Snorpan. KM går till på så vis att lektionshästar och privathästar tävlar mot varandra fast privathästarna rider 10 cm högre. Vi har en lite speciell bedömning på KM, man rider en bana i 2 faser där första fasen är 1,00 m för lektionshästar och 1,10 m för privathästar. Är man felfri går man direkt vidare till fas 2 som är 1,10 m för lektionshästar och 1,20 m för privathästar. Är sen 2 eller fler ekipage felfria så blir det omhoppning mellan dessa, de hoppar då fas 2 igen och då höjer man ytterligare 5 cm. Alltså 1,15 m för lektionshästar och 1,25 m för privathästar.
 
Eftersom jag är klubbens banbyggare så var jag först på plats för att börja bygga bana och när jag står i hinderförrådet och flyttar på hösilagebalar som var i vägen så hör jag en bekant röst. "Hallå hallå!" Det var Annika "Spank" som fått skjuts tidigt för att kolla in hela spektaklet. Skitkul! Så hon fick hjälpa mig med att "lägga ut banan", sen fick hon bygga lite hinder när bommarna låg på rätt plats. Tack för det raring!
 
Sen skulle jag då rida Travis först, han är ju lektionshäst och bäst i världen för er som inte redan visste det. Mattes bästa mästare. Han har uppnått en högaktningsvärd ålder på 18 år nu men han är fortfarande vid gott mod. Även fast han inte klarar av att hoppa lika höga, och framför allt lika breda, hinder längre. Idag var han i alla fall taggad till tusen och gick felfritt!
 
Sen bytte jag snabbt häst till Snorp, att byta mellan de två hästarna är typ som att byta mellan sött och salt. Eller mellan jeans och mjukisbrallor. Eller mellan bärs och Rosa Pantern (drinken alltså). Jag menar i alla fall att det är väldigt stor skillnad mellan hästarna. Well, well, Snorp kändes bra. Pigg och glad men på mattan. Hoppade fint på framhoppningen. På banan så kändes det bra till hinder nr 3, som låg lite knepigt ur sväng runt ett annat hinder. Kom liksom inte riktigt ur svängen så 3an rev vi. Sen låg 4an på båge och jag tycker egentligen att vi kom helt ok på den och galoppen var det väl egentligen inget större fel på, men vi rev 4an också. Sen satte jag tillbaka henne rejält till 5an som hon hoppade bra, 6an hoppade hon kalasfint och 7an gick också bra. Totalt 8 fel alltså. Bläh! (Måste. Lära. Mig. Rida. Bättre)
 
Gick sen in och hoppade fas 2 + hinder nr 7 (det är ju det najsa med att vara på interntävling, man kan göra sånt) och där hoppade hon 7an, 8an, 9an och 10an fint. Sen blev det lite knas med kombin (11 a & b) så jag tog om den men det blev inte bättre för det. Det var galet trångt i kombin men Scilla ville helst ta den på studs i stället för att bromsa emellan hindren. Aja, ingen idé att nöta vid såna tillfällen så jag hoppade 12an och var nöjd sen. 
 
Snorp fick sen vara med på prisutdelning då jag lyckades vinna hela kalaset på Travis - Mattes Mästare! Så Scilla fick för första gången stå längst till höger, få blå-gul rosett och galoppera 2 ärevarv! Hon verkade tycka att det var hur nice som helst, ha ha. Ska bara förklara för henne att för att få göra det fler gånger så måste man vara felfri. Och snabb.
 
Nu blir det snart lite vintervila, ska bara hoppträna för Daniel Svensson först den 9e december. Sen får hon lite semester i ett par veckor innan vi tar nya friska tag inför vårsäsongen. Då slutar vi med att riva tänkte jag och satsar mer på det här med prisutdelning och ärevarv...
 
Här kommer film, måste även lägga upp filmen på Mästaren Travis. Ha en härlig kväll nu alla ni som sitter och kollar på Beck! :)
 
Fridens!
 
/T-R
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej