Runhoppet i Vallentuna dag 2

0kommentarer

God eftermiddag gott folk!
 
Idag var det då dag 2 på Runhoppet i Vallentuna och klassen som skulle hoppas var en 1.20. Snorpans andra 1.20. Sjukt varmt idag, solen sken utav bara h-e och svetten lackade innan jag ens hade satt mig på hästen.
 
Dagens bana var även den riktigt kul, men svår! Inga långa mys-vägar där inte, hindrena kom ganska snabbt på varandra och ur alla möjliga svängar. Denna bana var på 11 hinder, 13 språng då det var 2 kombinationer med. Efter varandra. Japp, de var direkt efter varandra, när man landat efter första kombinationen så kom andra kombinationen ur en ganska skarp sväng.
 
Idag var Snorp lite trött märkte jag på framridningen, kanske inte så konstigt eftersom hon aldrig förut tävlat 2 dagar i rad. Och för drygt 3 månader sen egentligen inte tävlat alls. Men hon var som vanligt vid gott mod och gjorde sitt bästa!
 
Jag var tvungen att lägga henne lite nära på ett par hinder då galoppen inte var så spänstig längre, då ville jag inte riskera att rida iväg henne och få en rivning. Hon hoppade dock jättefint, tog verkligen i. Tyvärr så föll ändå en bom på hinder nr 6, hon touchade den lätt med bak och den ville tydligen inte ligga kvar i sin skålla. Sen blev det ett litet avbrott till trav precis innan andra kombinationen, så den travhoppade vi. Det gick fin-fint! Resultatet för vår andra 1.20 blev alltså 4 fel, vilket jag är väldigt nöjd med. Av ca 80 starter så var 14 st felfria. Så att vi bara hade 4 fel på en trött Snorp är jättebra,(många vi tävlade mot rider vanligtvis 1.30 och uppåt.)
 
Det är verkligen roligt att det har gått så mycket framåt och Scilla har utvecklats så mycket på bara några månader, om man jämför filmerna från våra första tävligar mot de senaste så ser det ut som en annan häst. Hon är så duktig! Målet för detta år var att rida 1.20 felfritt och det känns ju inte omöjligt på nåt sätt efter helgens tävlingar. Kul!
 
Strax kommer filmen från dagen, Gabban ska bara lägga upp den på Youtube först. Så håll i hatten, sitt ner i båten och andas så kommer den snart!
 
Blöta (svettiga..?) pussar från Täby-Roffe
 
(Jag vill förresten ge lite beröm till denna tävling, många och trevliga funktionärer som hade bra koll, kul banor, bra matutbud, underlaget var helt ok och sen en liten grej som jag verkligen uppskattar - när man kommer ut från banan så får man en Ramlösa i handen! Sånt gillar jag skarpt. 4 av 5 toasters!)

Kommentera

Publiceras ej