Årets julklapp...

0kommentarer

Detta inlägg är tillägnat min vän Gabban, men ni andra får också läsa. Om ni vill alltså. Inget tvång. Men jag vet ju att ni vill...
 
Jag har hittat din julklapp! Det är på ett sätt även en julklapp till din Papi då denna kommer att innebära att han inte behöver bedriva taxi-service till stallet. Denna behöver man inget körkort för att få köra och som du ser på bilden behöver du heller inte bli blöt vid nederbörd då det finns ett tak. Hela 50 km/h ska den komma upp i. Har räknat ut att det kommer ta runt en timme att köra från dig till stallet (eftersom du inte kan ta motorvägen), och du slipper ju åka kommunalt med massa fula människor som luktar illa! Värt!
 
 
Själv har jag precis skickat mitt brev till tomten med önkelista. 
 
 
Det blev ju tydligen lite fel förra året så jag hoppas att den tjocka gubbfan fattar i år. Palla fler dagar som denna liksom...
 
 
Känns ju sådär att behöva sno med sig mjölk och thépåsar från jobbet. Fast man får väl anse det vara en löneförmån?
 
Längtar till vecka 49 så som ingen någonsin har längtat efter något ever. Varför då? undrar ni. Jo, go´ vänner, det är nämligen så att vår bankomat inne på mitt jobb (ja vi har en bankomat i lokalen) kommer äntligen att fyllas på med pengar igen. Eftersom Panaxia fick lite problems och det milt sagt gick käpprätt åt helvete med företaget så har bankomaten varit tom i typ 4-5 veckor. Vad innebär det då? Jo det innebär att inte en jävel har kontanter att betala med! Eller det är väl en och annan härlig hjälte som har tänkt 2 steg längre och tagit ut cash innan men de flesta har bara kort. Och för er som inte visste det så HATAR vi i krogbranschen kort! I alla fall vi bartenders. Why? Av flera anledningar. För det första så tar det väldigt mycket längre tid att ta betalt med kort än med cash. Inte helt ovanligt heller att uppkopplingen/kontakten med bank strular, då får man stå där som en hjon utan att kunna använda kassan (som är "låst" medans den väntar på kontakt) meddans 400 pers står och gapar om att få beställa. Kul. 
Det är heller INTE ovanligt att folk inte har tillräckligt med pengar på sitt kort så man får stå och vänta medans de; 1: överför pengar via mobilen. 2: försöker hitta nån polare som kan betala 3: säger "eeh, nä tyvärr, då ångrar jag mig..." Fattar fan inte varför folk inte ser till att ha pengar på kortet INNAN de beställer??? Jag har väl för fan inte tid att stå och vänta på att du ska överföra pengar? Det är 400 andra här som vill beställa, vem tror du dom blir sura på för att de får vänta? Inte är det du som får ta skiten i alla fall, det är jag. (sen är det ju även så att om du har beställt nåt och jag har gjort din beställning, så är det bara att pröjsa! Ångra sig? Eh, nix!!)
Nästa anledning då. Dricks. Nu kommer vi till det här ämnet som så många inte fattar, i alla fall om man inte har någon inblick i krogbraschen. Men så här är det att vi behöver dricksen för att få det att gå runt. Vi har inte 100% OB på samma sätt som man har inom t.ex. handels på helger och nätter. Eller nätter, de jobbar ju inte nätter. Det gör vi. Nyårsafton, juldagen, midsommarafton osv. För det fantastiska OB-tillägget av 19,80:- mellan kl 20-01 och 37,20:- efter kl 01. Inga 100% här inte. Och betalar man med kort (eller man och man, jag dricksar alltid oavsett. Minst 10%. Och har nästan alltid kontanter) så är sannolikheten väldigt liten att de skriver till dricks på kort-slippen. Så summan av kardemumman är att de senaste veckorna har varit total katastrof dricksmässigt för oss i personalen. Vi har typ mindre dricks totalt just nu än vad vi bör ha per person. Så därav min ekonomiska kris. (Inte bara därav, men en stor bidragande faktor) 
Så nu tycker jag att vi alla skickar ett litet sms till tomten och ber gubben att leverera ett paket med pengar till mig på julafton. Sen kan vi väl alla Spread The Word att använda cash på krogen och dricksa er bartender/servitris. Så kommer världen bli en lyckligare plats! Vi får ju faktiskt stå ut med packade, otrevliga, korkade gäster som inte kan bete sig och tror att man kan göra som man vill och även kalla bartendern diverse otrevliga saker. Så du kanske kan tänka dig att lämna en krona eller två nästa gång?
 
Puss på er!
/T-R
 
 

Kommentera

Publiceras ej