Tävling DRK

0kommentarer

Choo!
 
Har visst glömt att avlägga rapport från helgens tävling på Djurs. Får nog skäll av Gabz om jag inte gör det så here it goes...
 
Vi hade alltså en lokal hopptävling hemma på Djurs och tävlingsledare var yours truly (alltså jag, för er som inte fattar...) 3 klasser; 0.95, 1.05 & 1.10, jag skulle hoppa sista klassen med Snorp. Jag hoppade först 0.95 på Sasja som gjorde sin tävlingsdebut på en "riktig" hopptävling. Hon fick MVG+, ett nerslag i omhoppningen. Sen red jag Mattes Mästare - Travis, i 1.05. Felfri och placerad 9a. Mästaren som nu nått en högaktningsvärd ålder av 18 år var på topp!
 
Sen var det då dags för Muppen, Miffot, Galningen Scilla AKA Snorpan
Gabban berättade att hon hade varit helt crazy bananas hemma i stallet, galopperat runt i boxen och pipit. (Som Banze om ni kommer ihåg honom, ni som är gamla Djursare...) Jaha ja, det kan ju bara bli intressant... Scilly fick äran att beträda stallet, eftersom jag var tävlingsledare (och hade 947 grejer att fixa med...) och inte skulle kunna springa ner till parkeringen på gummiflis och fixa hästen. Så hon fick stå och mysa lite i vår hovslagarspilta medans jag fixade hennes frisyr, dvs knoppade. Man måste ju  vara snygg liksom! Tyvärr blev det inte de snyggaste knopparna jag åstadkommit men de fick duga. Tänkte att eftersom hon var så pigg och galen så skulle det förmodligen ändå gå så fort att ingen skulle hinna se dem ordentligt...
 
Red ut sen sväng runt sjön för att värma upp, Snorp uppskattade att hon fick springa fort. Sen in på framhoppningen där hon skötte sig utmärkt. Hoppade kalasfint! Väl på banan kändes hon verkligen bra, energisk men inte hysterisk eller spänd. Om ni kollar på filmen som Gabban la upp i söndags så är det ett par grejer jag vill fokusera på. Mellan 1an och 2an var det typ 27 m vilket egentligen är 7 språng. Jag tänkte att det är ju 2 oxrar och Scilla är storgalopperad så jag kör på 6 språng så slipper jag bromsa in i botten på 2an. Halvvägs upptäcker jag att det visst var lite längre än väntat, he he. Smackade på och tog 2an stooort. Landade typ i sargen på kortsidan. Men det gick ju fint! Över 3an vet jag inte riktigt var Scilla gör, jag kom bra på hindret. Det är som att hon upptäcker vattenmattan i språnget eller nåt, glömmer bort att dra upp frambenen, kommer sen på det och löser det hela genom att typ fälla bak dom istället. Ha ha, knasiga ponny. Ser sjukt kul ut. Sen går resten av banan fint fram till sista hindret då jag har tappat galoppen lite innan svängen. Jag hinner liksom inte samla ihop det hela och sen trycka på innan hindret så vi kommer liiite nära. Men när Scilla inte har tilräckligt med tryck i galoppen så kan hon inte komma nära, hon river ofta då. Precis som nu. En lätt touch och så låg bommen på marken. Typan! 
 
Aja, det var lite snöpligt och surt men det var ändå den bästa rundan den här terminen. Kändes 100 ggr bättre än de senaste tävlingarna. Snorp var som vanligt galet nöjd med sig själv. Hon e kul hon.
 
Idag har jag ridit barbacka på ponnyn, det var ju en livad tillställning. 
1. Hon är väldigt rund, man har liksom ingen ryggrad som markerar mitten (menar inte tjock!)
2. Hon är väldigt hal. Nu var hon dessutom relativt nybadad, alltså halare än vanligt.
3. Inte bästa utgångsläget att rida barbacka dan efter man har hoppat barbacka (på Sasja) och fått lite härlig träningsvärk i ljumskarna... Liksom svårt att komma ner på hästen då.
4. Snorp - PIGG!
5. Efter att vi flyttat till Söderby så har hon börjat röra sig mycket mer och fått ett större och bättre steg. = skumpig! 
Att jag inte åkte av idag är inget annat än ett mirakel! Men Snorp var fin och nöjd och jag var helt slut efteråt. Det är najs när man känner att man fått träningsvärk innan man ens har hoppat av hästen. Jag strechade ordentligt för typ första gången i mitt liv men det kommer nog ändå vara synd om mig imorgon.... Kom gärna förbi med tröstmat!
 
Alla som orkat läsa ända hit vinner ett pris. Det kan hämtas på ICA hos Gabban. Vet inte vad det är, kanske ett paket smör? Eller en palsternacka? Eller en knogmacka...
 
Hörrni, ha nu en fortsatt fiiin dag! 
Puss på er!
 
Högaktningsfullt eder Täby-Roffe

Kommentera

Publiceras ej