Dressyrhästen Snorpan

0kommentarer

Hallihallå där ute i stugorna!
Täby-Roffe här, har ni saknat mig? Eller förresten, idag kanske ni borde kalla mig Täby-Tinne eller nåt. Varför då? undrar ni. Jo men det är såhär att att jag och Snorpan har sadlat om och blivit ett dressyr ekipage! Ett dressyyyyyr ekipaaaage!
Anledningen till detta är att igår (lördag) gick första omgången av div 2 dressyr av stapeln och Djursholms lag höll på att vara tvungna att stryka sig pga att det inte fanns en 3e ryttare. Malin (lagledaren) och Karin (red också i laget) hade letat med ljus och lykta efter en 3e ryttare men hade haft begränsad framgång med det. Eller alltså, ingen framgång alls. Mest motgång faktiskt. Så eftersom tävlingen hölls på Söderby (där Snorp bor) så tyckte folk att det var klart att jag kunde rida i laget. Så vi fick ihop ett lag liksom och inte var tvungna att stryka oss. Måste man stryka laget får man nämligen inte heller rida någon av de andra omgångarna och det är ju trist. Så efter lite övertalning så gick jag med på att rida.
Detta var ju dock inte ett helt självklart val eftersom:
 
1. Är Snorp en dressyrhäst? - Nej
2. Har Snorp någonsin startat en dressyrtävling? - Nej
3. Har Snorp ens sett dressyrstaket? - Nej
4. Är Snorp helt igång? - Nej
5. Har Snorp alla 4 skor intakta på fötterna? - Nej
6. Är LA:3 ett lätt och lämpligt program att börja med? -Nej
7. Har vi tränat mycket på förvänd galopp så den är stadig och stabil? - Nej
8. Har vi tränat mycket på mellangångarter? - Nej
9. Har vi däremot tränat en del på byten eftersom Snorp är en hopphäst? - Ja
10. Var piloten frisk, pigg och fräsch? - Nej (haft feber i 3 dar, tjock i halsen och även spytt kvällen innan...)
 
I alla fall. Jag tänkte att vi får väl göra så gott vi kan och klarar vi bara av att rida runt banan och någrlunda efter programmet så får vi vara nöjda med det. 
 
Hämtade den inte ont anande blivande dressyrhästen i hagen. Spolade av benen och skulle sen knoppa. Har alltså inte gjort det sen typ november. Snorp anade genast oråd och blev nervös. Väldigt nervös. Och manen var ju kanske inte den mest lättarbetade då den nedre halvan är bortskavd från halstäcket och den övre halvan är tjockare än en islandshästs man. Jo då, men man gör ju sitt bästa. Kanske inte vann något stilpris men knopparna dög. På med den gamla dressyrsadeln som nu är i Emmas ägo (man kan ju ändå försöka att rida lite prydligt och inte i en hoppsadel) och in på framridningen.
 
Där gjorde nog Scilla sin bästa prestation för dagen för hon var verkligen jättefin där! Vi passade liksom in bland de andra ekipagen där inne. Kan t.o.m tycka att hon var finare än vissa...
 
Sen in i stora ridhuset där banan var. Skräck-attack!!!! Vaffan är det för ett långt, lågt, vitt hinder runt hela ridhuset???? Och varför är det några konstiga banderoller på sargkanterna??? Och framför allt; VARFÖR SITTER DET FOLK VID ETT BORD MITT I MANEGEN??????
 
Först fick jag knappt Scilla att gå in på banan. När jag lyckats med det gick det inte att gå på spåret nära staketet. När jag (typ) lyckats med det så var det näst intill omöjligt att gå nära domarbordet. Men det tog sig och jag lyckades manövrera runt den tok-spända stålfjädern runt spåret. 
 
Orkar inte gå in på detaljer om själva programmet, Gabz kommer lägga upp film senare så ni själva får se. Men Scilly-Gull gjorde faktiskt allt jag bad om och det blev varken några byten eller avbrott. Galet spänd, lite (mycket)  ÖT i förvända galoppen, på lite dubbla spår osv, men inga "riktiga missar". Så himla stolt och nöjd över Snorpan som tog sig igenom denna pärs utan att dö eller totalt freaka ur. 55 fantastiska % landade vi på och det är jag verkligen nöjd med. Jag menar, under om ständigheterna är det bra. Fick faktiskt 6 och 6,5 poäng på den förvända vänstergaloppen och den ökade galoppen efter det. Stort!
 
Så nu har Scilla gjort sin dressyrdebut, och i en alldeles för svår klass dessutom, och gjort det med bravur kan jag tycka. Duktig hest.
 
Gabz får som sagt lägga upp filmen vid tillfälle och hon får även lägga upp bilder. Jag har tyvärr inga.
 
Puss på er små trollungar!
 
/Täby-Tinne

Kommentera

Publiceras ej